Egyre többen szenvednek a nagy hőségtől otthon, mi lehet a megoldás?

Hírlevél feliratkozás

Klíma kisokos

Egyre többen szenvednek a nagy hőségtől otthon, mi lehet a megoldás?

Az idei évben is bőségesen kijutott nekünk a 30 fok feletti időjárásból, aminek nagyon sokan örülhettünk a hétvégéken és a nyaralás alatt. Azonban a hétköznapokat a kemény forróság igencsak megviseli. A nagy melegben nem csak a nappalok, hanem az éjszakák is nehezebbek és sokan panaszkodnak fáradtságra, levertségre és kialvatlanságra a hőség miatt.

A nagy meleg elsősorban az időseket és a csecsemőket viseli meg a legjobban, de a legerősebb, edzett felnőtteket is kikészítheti, ha nem gondoskodunk megfelelő hűtésről a lakásban.

A legrosszabb helyzetben a rossz szigetelésű ingatlanok tulajdonosai és a panellakások lakói vannak, akik számára a felmelegedett falak még a néhány napig hűvös időjárás ellenére sem képesek lehűlni és továbbra is ontják magukból éjjel-nappal a forróságot. A tetőtéri lakások pedig különösen ki vannak téve a nap káros hőhatásának, így ezekben a lakásokban szinte lehetetlen megmaradni a nyári időszakokban. Szerencsére többféle megoldás is létezik arra, hogyan viseljük el könnyedebben a nyári kánikulát és a sokszor 35 Celsius fok feletti időjárást otthonunkban, hogy elkerüljük a hőség okozta kellemetlen hatásokat.

A hőség miatti alvászavarok káros hatásai

A nyári időszakban a nagy meleg miatt könnyen felborulhat az alvási ritmusunk. Az alvás pedig köztudottan gyógyító hatással van az emberi szervezetre, annak hiánya pedig akár súlyos károsodásokat is okozhat. A kialvatlanság és az alváshiány különösen a rosszul szigetelt vagy panel jellegű lakásokban tapasztalható a legnagyobb forróságokban, a megfelelő hűtés hiányában, de a családi házak lakóit is széles körben érinti. A veszélyre a Magyar Kardiológusok Társasága is figyelmeztette a lakosságot, hiszen a hőség miatti kialvatlanság növeli a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is.

A nyár számos előnye mellett az időátállás és a hőség is érzékenyen érinti az időseket és a gyermekeket és negatívan hat a felnőtt lakosságra is. Sokan alig várják a tikkasztó és forró nyár végét, hogy újra kialhassák magukat, mivel a kínok kínját élhetik át egy-egy nyári szezon alatt. Az alvászavar pedig csupán az egyik tünete annak a számtalan betegségnek, amelyet a hőség miatt vagyunk kénytelenek elviselni. Azonban a kialvatlanság is állandó nappali fáradtságot, álmosságot, ingerlékenységeket, valamint figyelem- és koncentráció zavarokat okoz. Különösen nagy problémát okozhat a hőség a cukorbetegeknek és a szív- és érrendszeri rendellenességekkel küzdő betegeknek.

Milyen módon védekezzünk otthon a hőség ellen?

Sokan nem tudják, de egy panel lakás és más betonfelület, cserép és a sötétebb színű fal képes akár 45-50 Celsius fokra is felmelegedni az erős napsütésben. Ezt a hőt pedig még éjszaka is fokozatosan adják le, így még a hűvösben is tikkasztó meleg marad a szobákban. Jobb esetben a kinti hőmérséklet csökkenésekor vagy egy kiadós zápor esetén kereszthuzatot csinálhatunk, hogy a benti meleg levegőtől megszabaduljunk, de sajnos nem minden lakásban valósítható meg az ilyesfajta szellőztetés sem.

Az ideális hőmérséklet viszont az alváshoz 20 Celsius fok közelében van, ezt pedig nem mindig tudjuk testünk számára garantálni. Házi praktikaként azonban azt javasolják a szakértők, hogy teregessünk frissen mosott, vizes ruhákat a hálószobába vagy tegyünk nedves lepedőket a zárt ablakok elé, ezzel elősegítve a benti hőmérséklet szinten tartását, hűtését. A szobán kívül azonban a testünknek is szüksége van a lehűlésre, ezért napközben többször is zuhanyozzunk langyos vízben, illetve tarkónkra helyezzünk vizes törölközőt, amivel néha áttörölgetjük magunkat nap közben. A lefekvés előtt pedig ajánlatos a vacsorát 2-3 órával előbb elfogyasztani, mellőzve a koffein tartalmú italokat és a cukros ételeket, valamint az alkoholt is. Ezek ugyanis kedvezőtlenül befolyásolják az alvás fázisait és az idegrendszerünk működését.

A nyári óraátállítás is sokunkat megviseli, ezért érdemes fokozatosan átállni az egy óra eltérésre. A külföldi, más időzónába történő utazások pedig szintén képesek megbolygatni testünk bioritmusát, így fokozottan ügyeljünk a megfelelő pihenésre és a minőségi, kényelmes alvásra. Ha tehetjük, a megfelelő hűtés mellett már nappal is kerüljük a stresszhelyzeteket, relaxáljunk és meditáljunk sokat. A lágy zene, az illóolajok és a masszázs pedig segít még kipihentebbé varázsolni a testünket és a lelkünket egyaránt. Vessünk be minden praktikát, hogy minél könnyedebben vészelhessük át a nyári hőség időszakát otthon.

Ha már minden házi praktika csődöt mondott, megoldást nyújt a klímaberendezés

Amikor már a ventilátor sem segít elviselni a kánikulát az otthonunkban, egyetlen megoldás marad: befektetni egy jó klímába. Bár sokan nem szeretnek nagyobb összegeket kiadni, ma már rendkívül kedvező áron beszerezhetőek a split klímák. Ezek a légkondi berendezések pedig képesek egész nyáron, szinte észrevehetetlen rezsiköltségen, megfelelő hőmérsékleten tartani az otthonunkat. A felhevült lakást ugyanis sokkal nehezebb egy-egy időszakra lehűteni, mint azonos hőfokon tartani. Ebben pedig a számtalan előnnyel rendelkező klímák tudnak a segítségünkre sietni. Azonban fontos, hogy a hűtő eszközöket még nyár előtt szerezzük be, mivel nyáron több hetes várólista alakul ki a beszerelésekre.

Egy megfelelően klimatizált lakásban pedig nem csak jobbat tudunk aludni, de a közérzetünk is jobb lesz a nap folyamán, mindezt minimális befektetésért cserébe. A klímaberendezések pedig hosszú éveken át képesek lesznek gondtalanul a lakásunkat és a házunkat a legnagyobb nyári hőségben is optimális hőmérsékleten tartani. Gondoljunk az idősekre, gyerekekre és magunkra is és készüljünk fel a nyári hőségre vagy az őszi átmeneti hűvösre modern klímaberendezéssel, amellyel nem csak hűteni de akár fűteni is lehet rendkívül gazdaságosan.

Klíma Kisokos – Még több hasznos infó

Üzenjen nekünk!

Címünk

Yetiklíma

+36 70 953 0695